סגור תצוגת כיתה
הפרק

נאום הברית

דברים כט, ל

מבט מלמעלה

הפסוקים שנלמד ביחידה זו הם חלק מנאום הסיום של משה לפני מותו ולפני הכניסה לארץ. משה מזכיר לעם את קורותיו מיציאת מצרים ועד עתה וכורת עמם ברית. משה מזהיר את העם שלא יעבדו אלוהים אחרים – הן כציבור הן כפרטים, ואולי שלא כצפוי, משה מסביר כי חטאי היחיד פוגעים בכלל הציבור. עם זה, משה מרגיע את העם – תמיד יש פתח לחזרה בתשובה ולתיקון המעשים. לקראת סוף היחידה משה מציב לפני בני ישראל את הבחירה בין טוב לרע, בין החיים למוות, ועם הבחירה באה האחריות.

מידע כללי
  • ספר דברים
  • יחידת הפרקים פרק כט,פרק ל
  • קבוצת גיל כיתה ה
  • נושאים מרכזיים ביחידה
  • מספר שיעורים מומלץ 4
  • שתפו
העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
קרוב מאוד
"כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ…"אמר רבי שמואל בר רב נחמן: למה הדבר דומה? לבת מלך, שלא היה...
קרוב מאוד
"כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ."
(ל, יד)

איור: shutterstock.com

"כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ…"
אמר רבי שמואל בר רב נחמן: למה הדבר דומה?
לבת מלך, שלא היה אדם מכיר אותה, והיה לַמֶלֶך איש אחד שהיה קרוב אליו והיה נכנס לארמונו בכל שעה, והייתה בתו של המלך עומדת לפניו.
להמשך המדרש

אמר לו המלך: ראה עד כמה אני מחבב אותך, שאין איש מכיר את בתי, ועומדת היא לפניך.
כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: ראו עד כמה אתם חביבים עליי, שאין איש בארמוני שמכיר את תורתי, ולכם נתתי אותה.

(עיבוד. על פי: מדרש דברים רבה, פרשת ניצבים, סימן ז)

  • במה מתבטאת הקִרבה של עם ישראל לאלוהים, על פי המדרש?
לא בשמיים היא
"כִּי הַמִּצְוָה… לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא…"אמר להם משה: שלא תאמרו – משה אחר עומד ומביא לנו...
לא בשמיים היא
"כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא, לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה."
(ל, יא-יב)

רמברנדט ואן ריין, משה ולוחות הברית, 1659, מאוסף גמלדה-גאלרי, גרמניה, מתוך ויקישיתוף

"כִּי הַמִּצְוָה… לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא…"
אמר להם משה: שלא תאמרו – משה אחר עומד ומביא לנו תורה אחרת מן השמיים. כבר אני מודיע לכם: "לא בשמיים היא", משום שלא נשתייר חלק ממנה בשמיים.

(עיבוד. על פי: מדרש דברים רבה, פרשת ניצבים, סימן ו)

  • מדוע חשוב למשה להדגיש שהתורה ירדה לארץ בשלמותה?
שרירות לב
בפסוק מתואר מי שחושב ששבועת הברית עם האל לא מחייבת אותו.המילה שְׁרִירוּת מופיעה כמה פעמים...
שרירות לב
"וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר: שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה."
(כט, יח)

הלב. איור: shutterstock.com

בפסוק מתואר מי שחושב ששבועת הברית עם האל לא מחייבת אותו.
המילה שְׁרִירוּת מופיעה כמה פעמים בתנ"ך, תמיד בצירוף 'שרירות לב', במשמעות של 'כוח', 'תוקף' – בדומה לשורש מהשפה הארמית שר"ר ('שריר וקיים'). על פי הבנה זו, שרירות לב היא עקשנות.
היום הצירוף 'שרירות לב' משמש גם לציון רוע, עָרִיצוּת והתנהגות חסרת התחשבות או ללא שיקול דעת.

(מעובד. על פי: האקדמיה ללשון)

  • כִּתבו משפט ושלבו בו את הביטוי "שרירות לב".
לא בשמיים היא
משה אומר שהתורה אינה נמצאת בשמיים, אלא היא בהישג יד וקיומה אפשרי. חז"ל למדו מפסוק...
לא בשמיים היא
"לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא, לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה."
(ל, יב)

לא בשמיים היא. איור: מיכל בן חמו

משה אומר שהתורה אינה נמצאת בשמיים, אלא היא בהישג יד וקיומה אפשרי.
חז"ל למדו מפסוק זה כי משום שהתורה כבר אינה נמצאת בשמיים, יש לפרש את פרטי הלכותיה על פי המסורת ופסיקות החכמים, ללא התערבות אלוהית משמיים.
היום משתמשים בצירוף "לא בשמיים היא" גם כדי לומר שדבר מסוים הוא אפשרי, אם רק נתאמץ.

  • הסבירו כיצד האיור של המאיירת מיכל בן חמו ממחיש את הביטוי "לא בשמיים היא" – האם האיור ממחיש את הביטוי על פי משמעותו בפסוקים, מרחיב אותו או מציג פרשנות שונה?
לבחור נכון
השיר "לבחור נכון", של הזמר והיוצר אמיר דדון, מתאר את החופש של האדם לבחור את...
לבחור נכון
"הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ, הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ."
(ל, יט)

השיר "לבחור נכון", של הזמר והיוצר אמיר דדון, מתאר את החופש של האדם לבחור את הדרך שבה יצעד. זאת בדומה לנושא המרכזי בפרק – הבחירה החופשית של האדם.

למילות השיר

לבחור נכון
מילים ולחן: אמיר דדון ואלדד ציטרין

בסוף הכול מתנקז אליי,
עניין של זוויות,
אני לא מבין רמזים אולי,
צבעים ואותיות.

מבט חטוף אל עצמי ודי,
רק לא להסתכל,
מה שֶׁבִּפְנִים כבר בִּפְנִים מדי,
קוראים לזה הֶרְגֵל.

מתי אלמד לבחור נכון?
להאמין, לראות שטוב,
בלי להביט שוב לאחור,
לבחור נכון.

אותו הקול מדבר אליי,
פוגש בי בלילות,
הולך מבלי להבין לאן,
האם אדע לחזור?

מבט חטוף מסביב ודי,
יותר כבר לא אפול,
יש ילד שמסתכל עליי,
קוראים לזה לגדול.

מתי אלמד לבחור נכון?
להאמין, לראות שטוב,
בלי להביט שוב לאחור,
לבחור נכון.

בסוף הכול מתחבר אליי,
עניין של חלומות,
אם אתעורר בדיוק בזמן,
אולי אוכל לזכור.

אומרים יש מי ששומר עליי,
נותן לי את הכוחות,
עוד לא מצאתי תשובה אֲבָל
קוראים לזה לִחְיוֹת.

מתי אלמד לבחור נכון?
להאמין, לראות שטוב,
בלי להביט שוב לאחור,
לבחור נכון.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • אמיר דדון חוזר ושואל: "מתי אלמד לבחור נכון?"
    גם פרק ל עוסק בנושא זה. "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" – לכל אדם שתי דרכים אפשריות, הטוב והרע, ומכאן האדם בוחר כיצד לנהוג.
    הסבירו מה הכוונה במילים "לבחור נכון" על פי הפרק.
קרדיט: לבחור נכון / אמיר דדון, 2016
נחלת ראובן, גד וחצי המנשה
לפני הכניסה לארץ ביקשו שניים וחצי השבטים (גד, ראובן וחצי המנשה) להישאר בעבר הירדן המזרחי,...
נחלת ראובן, גד וחצי המנשה
"וַנִּקַּח אֶת אַרְצָם וַנִּתְּנָהּ לְנַחֲלָה לָראוּבֵנִי וְלַגָּדִי וְלַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשִּׁי."
(כט, ז)

מפת נחלות השבטים בעבר הירדן המערבי והמזרחי Janz, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

לפני הכניסה לארץ ביקשו שניים וחצי השבטים (גד, ראובן וחצי המנשה) להישאר בעבר הירדן המזרחי, משום שזה אזור פורה והיה להם צאן רב. תחילה משה כעס עליהם, אולם לאחר משא ומתן הוחלט שהם יוכלו להתיישב בעבר הירדן המזרחי לאחר שיסייעו לאחֵיהם בכיבוש הארץ.

  • מדוע רצו שניים וחצי השבטים להישאר בעבר הירדן המזרחי? התייחסו לאופי האזור ולכמות המשקעים.
    כדי לענות, קראו את תחילת הערך על אזור הגלעד בויקיפדיה.
הירדן
נְהַר הַיָּרְדֵּן עובר לאורכה של ארץ ישראל מצפון לדרום בשבר הסורי-אפריקאי, ומחלק אותה לשני חלקים...
הירדן
"הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן, לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת הַיַּרְדֵּן לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ."
(ל, יח)

הירדן סמוך ליציאתו מהכנרת. צילום: י.ש, ויקיפדיה העברית, CC BY-SA 2.5

תוואי נהר הירדן. ‏‏מתוך ויקישיתוף

נְהַר הַיָּרְדֵּן עובר לאורכה של ארץ ישראל מצפון לדרום בשבר הסורי-אפריקאי, ומחלק אותה לשני חלקים – עבר הירדן המזרחי והצד המערבי של הירדן.
לנהר הירדן היה תפקיד אסטרטגי חשוב בתקופת התנ"ך: הירדן נזכר כמה פעמים בתנ"ך כגבול המזרחי של ארץ כנען, וכמפריד בין נחלתם של שניים וחצי שבטי ישראל ממזרח לירדן לבין נחלות שאר שבטי ישראל. עם חציית הירדן נכנסו בני ישראל אל ארץ כנען.

  • מדוע משה נשא את נאומו על גדת הירדן?
ברית במקרא ובעולם העתיק
  ברית היא הסכם בין שני צדדים. בספר דברים מתוארת הברית שנכרתה בין אלוהים לבין...
ברית במקרא ובעולם העתיק
"וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת."
(כט, יג)

חוזה אֵסַרְחַדוֹן – שבועת אֱמוּנִים של המלכים הכפופים למלך ממדי לשמור אמונים לאשור ולמלכהּ לרגל חילופי מלכים בשלטון, בשנת 672 לפנה"ס. The Trustees of the British Museum © , CC BY-SA 4.0

 

ברית היא הסכם בין שני צדדים. בספר דברים מתוארת הברית שנכרתה בין אלוהים לבין בני ישראל. הברית דומה במבנה שלה לבריתות שאנחנו מכירים מהמזרח הקדום, שנכרתו בין מלכים לא שווים בעוצמתם – מדובר במערכת יחסים לא שוויונית, שבה החלש התחייב בשבועה בפני החזק לשמור על תנאי הברית בתמורה לקבלת הגנה. אם יָפֵר החלש את תנאי הברית – יבואו על ראשו קללות נוראיות.

  • באילו פסוקים מתוארות הקללות (קללה – אָלָה) שיבואו על בני ישראל אם יָפֵרוּ את הברית בינם לבין אלוהים?
הפירמידה החברתית
בפסוקים ט-י בפרק כט משה פונה לכל העם העומד מולו, ומונה את מרכיביו, מהאנשים שנמצאים...
הפירמידה החברתית
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם, רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ, מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ."
(כט, ט-י)

איור: shutterstock.com

בפסוקים ט-י בפרק כט משה פונה לכל העם העומד מולו, ומונה את מרכיביו, מהאנשים שנמצאים במעמד הגבוה ביותר ועד לאנשים שנמצאים בתחתית הפירמידה החברתית, מי שעוסקים במלאכות הכַּפַּיים הפשוטות ביותר – חוטבי העצים ושואבי המים.

  • על פי הפסוקים, חוטבי העצים ושואבי המים הם במעמד הנמוך ביותר בעם.
    מדוע דווקא העוסקים במלאכות אלה הם במעמד הנמוך ביותר?
אתם ניצבים היום
דֹב אלבוים ויצחק לבני מציגים פרשנות מעניינת למילים "אַתֶּם נִצָּבִים".
אתם ניצבים היום
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם, רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל."
(כט, ט)

דֹב אלבוים ויצחק לבני מציגים פרשנות מעניינת למילים "אַתֶּם נִצָּבִים".

  • מה היא הפרשנות המוענקת למילים "אַתֶּם נִצָּבִים" בסרטון?

קרדיט: מקבלים שבת עם דב אלבוים – פרשת "ניצבים" – אורח: יצחק לבני/כאן 11- תאגיד השידור הישראלי, 2015

ברכות וקללות
פרקים כח-לד הם שיאו של נאום משה – טקס הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל...
ברכות וקללות
"וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַתֶּם רְאִיתֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְעֵינֵיכֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לְפַרְעֹה וּלְכָל עֲבָדָיו וּלְכָל אַרְצוֹ."
(כט, א)

פרקים כח-לד הם שיאו של נאום משה – טקס הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל – שם יבינו עם ישראל את הברירה העומדת לפניהם ואת ההשלכות של כל בחירה.

  • מה משמעות הטקס שמשה מצווה לערוך בהר עיבל ובהר גריזים?